Thursday, September 3, 2009

kacian.....

petang semalam time aku tgk dok kat cc aku terdengar ada sorang laki nk bayar duit kat kaunter. dia lebih kurang mcm baru lepas sek la kot tgk dari gaya dia la. time 2 xde la buzy sangat. so aku bt xtaw jela bb aku tgk khusuk tgk muka depan paper daily mail. pastu aku terdengar kak ct ( yang dok keja kat kaunter 2 la) dia ckp harga 1.50 pastu terdengar mcm benda jatuh .

tgk tgk muka kak ct dah pucat je. aku igt bdk 2 mengamuk ke pa ke bb 2 dia tolak printer 2 sampai jatuh. aku pon tergamam ke tgk muka kat ct yg dah pucat 2. ada la lebih kurang 6 org dalam cc time 2 termasuk dgn aku la. semua org tgk dia time 2. tiba-tiba je bdk 2 jatuh rebah. tergezut aku tgk dia. aku bleh tgk je dia jatuh. aku igt dia ada sawan ke pa ke. dah la aku mentang2 keja dgn kesihatan bleh kak ct ni tnya aku mcm2. mcm la aku taw nk bt pa time 2
aku pon glabah gak bb bdk2 len ni pon tgk ak mcm aku bleh bt sesuatu je kat bdk 2. aku bler je.
time 2 ada la sorg bdk ppuan ni cakap tolong baringkan dia. bdk 2 pon picit2kan kaki dia. pastu dia soh tolong kipaskan bdk ni. aku bt dek ja. apa yg len aku tnya je dia sakit pa,ada no hs mak ayah dia ke x. tp semua xtaw. mmg la semua xtaw bb diaorg bukan kenal pon bdk ni. apa punya bangang la aku tnya soalan mcm ni kat diaorg. hahahahahaha. kipas punya kipas. picit punya picit. aku g ambek dia punya hs dalam poket dia. cari no ayah dia. dan je nk kol ayah dia, dia pon sedar dari pengsan 2. aku pon xtnya byk budak 2. aku bg blk hs dia. pastu aku pon bayaq harga pc yg aku guna 2. tolong kak ct angkat printer 2. ink printer 2 habis tertumpah atas lantai. nk mop pon mcm la bleh kan. so tgl saja la. aku tgk cian gak bdk 2. tp nk tolong lebih2 aku pon xtaw nk bt mcm mana kan. so aku blah je. time 2 dah dekap pkoi 5.30 dah. aku pon xsembahyang asar lagi bek g sembayang asar dulu.

dalam perjalanan nk p sembahyang 2 aku terpikit gak cian kat bdk 2 b b pa yg dipelajari dulu mau pengsan dalam pulan posa ni maka terbatal la posa dia. tp aku berharap agar diperikan pengampuanan kepadanya. sampai kat masjid kangar aku terus ambek air sembahyang bb masa dah lewat. masa 2 terpikir gak nk rmh nenek aku kat taman tok paduka pas sembahyang ni. masuk je kat pintu masuk masjid aku terdengar ada org tgh mengaji. sampai btoi2 depan pintu aku ternampak sorg bdk ppuan ni. sambil memakai baju kebaya merah. dia baca al-quran sambil menagis, teringat dalam firikanku pernah dulu aku mendengar kalo org membaca al-quran sambil menangis atau menangis terkenang dosa2nya yang lalu untuk bertaubat maka air mata yang mengalir 2 akan dapat memadamkan api di neraka kelak. tapi yang hairannya dia dia baca al-quran tempat laki. so xpela. biarkan dia dgn membaca al-quran. lebih kurang 5 minit pas habis sembahyang, tgh2 baca beberapa surah sket ternampak lagi bdk ppuan ni berjalan kehulur dan kelir lalu depan tempat imam 2. dia selak al-quran tempat imam 2. dia terduduk tempat sejadah imam, bangun ke speaker pula. tergezut gak aku bb xpenah jmpa org mcm ni. xpela mungkin org baru agaknya. dalam aku duduk jap nk tgk al-quran tetiba dia datang kat aku. bukan men bertambah tergezut aku bb dalam masjid ni. dah la dok depan aku btoi2. dia memperkenalkan dirinya alia. aku tgk pemakaian dia ni pon bleh agak dah. dengan gelang di tangan kiri dan kanan, cincin lagi, dgn muka come2 anak mami ni, baju yang agak mahal. aku agak ni mesti anak mami penang ni. pastu dia tnya aku dok kat mana,umo berapa. dia cakap umo kita sama. umo 20 gak la si alia ni.dia cakap dia datang sini bab stress.
dia menceritakan masalah dia kat aku. dia cakap dia ada masalah keluarga, mak dan ayah dia selalu salahkan dia. dan masalah yang paling penting dia terangkan kat aku tentang kahwin. katanya dulu dia ada berkenalan dgn sorg bdk laki ni. kalo xsilap aku nama dia faiz. (bukan korang k) umo dia dah 28. time 2 alia ni umo 19 la bb dia cakap tgk 2 bulan lagi nk ambek stpm. 2 bulan sblm stpm tu dia cakap faiz ni ada la datang meminang dia. g jmpa ayah dan mak dia. tp ayah dia cakap tggu jela bb tggl 2 bulan je lagi. faiz ni cakap dia dah xtahan bb umo dia pon dah lanjut ke 28. kalo aku pon aku sebelah ayah dia gak bb tggl 2 bulan je lagi nk stpm. dia cakap yg ayah dia xbg dia ke sek selama 2 bulan tu. dia pergi ke sek pada hari peperiksaan sebenar stpm. selepas 2 dia cakap tggu punya tggu result keputusan dia mengecewakan. dgn result 2 dia xdapat nak menyambung pelajaran ke mana2. pastu sthn pastu dia dok ckp asyik dok teringat bdk laki 2 ja. mcm2 dia ckp bdk laki ni bomohkan dia la itu la. soh bomoh tu jgn bagi alia kluar rmh la. aku pon xmo la ambek tau lebih2. dia bawa kluar ayat2 al-quran dan hadis2 kat aku. mmg bukan cetak pengetahuan agamanya ni. tggi gak pengetahuan agama dia ni. dia ceta dulu time form 1-3 dia sek agama. pastu msk time form 4-5 mak dia bawak dia klaur dari sek 2 bb tgk dia jd makin pelik. dia ceta mak dia cikgu dan ayah dia polis. dia xtahan dgn mak dia, asyik mempertikaikan apa kehendak dia. sedangkan kalo adik2 dia xplak mcm 2. dia ada hs dan beli sendiri sim card tp disebabkan ada org dengki kat dia adik dia patahkan sim card 2. hs pon mak dia ambek blk. hs 2 la kawan baik untuk dia selama ni. walaupon xde kredit tp dia bleh dgr nasyid dgn surah al-quran dalam 2. ayah dia ada sakit keturuan iaitu sakit jantung. alasan yang slalu diberikan ayahnya ialah dia la punca ayahnya sakit jantung. datuknya juga sama. smuanya punca darinya. sampai la dia nagis depan aku. aku xtaw nk bt pa. ikut hati aku nk lari je. dah dekat sejam lebih dgr dia dok bercerita ni. aku pon xnk la cakap byk. aku nasihat dia la. lebih baik dia bersabar ja. dia menjawab sampai bila dia harus bersabar dgn smua ni. aku kata blk sabar 2 separuh dari iman. kalo hebat mana pon iman kita tp jika tidak bersabar maka xsempurnalah iman kita. dia cakap btoi aku pon cakap lagi walaupon mak dia sosial tp syurga masih tetap di bawah kaki ibu. dengar cakap ibu dia dan jangan melawan atau meninggikan suara. dia marah kat aku. katanya kalo soh lawan kehendak agama pon xkan kena bt. jawapan yg xbtoi bg aku. aku terangkan kat dia sampai dia cool blk. soh dia sabar la byk2. dia cakap dia lari dari rmh. rmh dia kat bukit mertajam. dia datang cni xtau nak ke mana. beg pon dia tggl kat bus stand ja dgn bekalan 25 ringgit hasil pemberian org ramai. aku nk bg pon time 2 aku pon tgh nazak gak. so aku bg la dia duet syiling yg aku ada bt dia kol. aku xtau nk tolong mcm mana. harap ini je dapat membantu dia. apa yang aku dapat tangpat ttg perwatakan dia ni. dia seorg yg mudah angin sket. mulut dia pon agak lantang la. pedas gak aku kena utk sabarkan. yg pelik tentang dia ni plak aku xpaham gak. pengetahuan agama tggi. katanya xnk bercinta. tp ada ke sampai dia jd mcm 2. pernah gak dia cerita yang mak dia pernah hantar dia ke pakar psiktikrik dan DR 2 sendiri ckp dia ni bukan ada masalah jiwa. just stress dgn hidup dia. allahualam... yang penting aku berdoa agar dia dapat gembira dalam hidup dia di dunia dan akhirat...

1 comment: